Bouw hotel nhow Amsterdam RAI van start

Grootste hotel van de Benelux met 650 kamers

Met het symbolisch leggen van een enorme driehoekige steen, is woensdag 26 oktober 2016 de bouw van het hotel nhow Amsterdam RAI officieel van start gegaan. De eerste steen van het grootste hotel van de Benelux werd ‘geplaatst’ door vlnr. Klaas de Boer (Amsterdam Zuidas) Maarten Markus (NH Hotel Group), Gert-Wim Bos (COD), Paul Riemens (RAI Amsterdam) en Rem Koolhaas (OMA). Samen begeleidden zij de symbolische eerste steen in het bijzijn van ruim honderd zakelijke relaties en bouwpartners.

228386 persfoto 22de65 large 1477555413

De skyline van Amsterdam zal medio 2019 voorgoed veranderen met de komst van het iconische hotel nhow Amsterdam RAI. Met 650 kamers en 91 meter hoogte wordt nhow Amsterdam RAI het grootste hotel van de Benelux en dé plek op de Zuidas waar beursbezoekers, zakenreizigers, toeristen en Amsterdammers 24 uur per dag zullen samensmelten.

Spraakmakend ontwerp

Ontwikkelaar COD heeft samen met ontwikkelpartner Being Development aan OMA (het architectenbureau opgericht door Rem Koolhaas) opdracht gegeven voor een iconisch ontwerp dat naadloos aansluit bij het huidige RAI-complex en tegelijkertijd een nieuwe, moderne uitstraling biedt. De prominente reclamezuil ´het Signaal´ leverde de inspiratie voor het nieuwe hotel nhow Amsterdam RAI.

nhow

Het hotel wordt een nhow, het designlabel van NH Hotel Group. Door baanbrekend design, een onderscheidende programmering en state-of-the-art faciliteiten is een verblijf in nhow een unieke beleving. nhow Amsterdam RAI biedt verschillende ruimtes en faciliteiten voor hotelgasten- en bezoekers, zowel zakelijk als privé. Op de tiende verdieping komt een luxe spa & wellness complex, waar gasten kunnen ontspannen met een fenomenaal uitzicht over Amsterdam. Meest bijzondere van het hotel is de bovenste verdieping, waar op 91 meter hoogte een restaurant, bar en high-end tv-studio worden ger¬ealiseerd. Onder het hotel komt een parkeergarage die ruimte biedt aan 200 auto’s.

Headquarter hotel

nhow Amsterdam RAI wordt de uitvalsbasis voor organisatoren, exposanten en bezoekers van grote, meerdaagse internationale evenementen. De RAI kan met het hotel haar concurrentiepositie op de internationale beurzen- en congresmarkt versterken en zo de spin-off richting de stad Amsterdam verder vergroten.

Meerwaarde voor de stad

Gemeente Amsterdam streeft naar een groter en gevarieerder hotelaanbod, beter verspreid over de stad en ziet grote meerwaarde om op deze locatie in Zuidas een hotel met bijbehorende faciliteiten te realiseren. De Gemeente Amsterdam en RAI Amsterdam kozen na een uitgebreide tender in april 2015 voor COD, Being, NH Hotel Group en OMA op basis van ontwerp, hotelconcept, duurzaamheid en financiën. De uitvoering van het project is in handen van Pleijsier Bouw.

BREEAM-NL ‘Excellent’ certificering

Bij de start bouw heeft Dutch Green Building Council het BREEAM-NL Excellent ontwerpcertificaat officieel overhandigd aan ontwikkelaars COD en Being Development. Met een score van ruim 80% voldoen COD en Being ruimschoots aan de eisen (minimaal 70%) voor de ‘Excellent’ certificering.

www.buildingnhow.amsterdam

Het hotel nhow Amsterdam RAI hotel bevindt zich in de driehoek die begrensd wordt door de Europaboulevard, de ringweg A10 en RAI Amsterdam Convention Centre. De ontwikkeling van het nhow Amsterdam RAI is 24/7 te volgen via de website www.buildingnhow.amsterdam