NH Hotel Group recyclet twee ton kurk in haar hotels

Resultaten CORK2CORK sustainability initiatief

21 JANUARI 2015, MADRID

MADRID - 21 januari 2015 - Het CORK2CORK initiatief van NH Hotel Group heeft tot nu toe ruim 1994 kilogram gerecyclede kurk opgeleverd. Meer dan 75 hotels van NH Hotel Group in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland hebben sinds de start van het project kurken van wijnflessen verzameld, die vervolgens zijn gebruikt voor de constructie en isolatie van hotelmuren en -vloeren. Hiermee levert CORK2CORK een substantiële bijdrage aan de realisatie van de duurzaamheidsdoelen van NH Hotel Group.

CORK2CORK valt onder het sustainabilitybeleid van NH Hotel Group en is uitgerold in samenwerking met Amorim, wereldwijde producent van kurk en kurkhoudende bouwmaterialen. Doel is om de fleskurken die gebruikt worden in de hotels een tweede leven te geven door deze te hergebruiken als bouw- en isolatiemateriaal.
De ingezamelde kurken zijn samen goed voor 8000m2 aan muur- en vloeroppervlakte, ingezet voor de bouw en renovatie van meer dan 300 hotelkamers

"We zijn heel trots op dit resultaat van het Cork2Cork programma. We hebben een mooi natuurproduct een tweede leven kunnen geven. Dit is één van de voorbeeldprojecten waarmee we concrete vorm geven aan ons sustainabilitybeleid richting interne en externe betrokkenen," aldus Mónica Chao Janeiro, Director of Environmental Management and Sustainability van NH Hotel Group. "De enthousiaste reacties en het mooie resultaat van deze actie motiveert ons om op deze weg verder te gaan met de duurzaamheidsprojecten in onze bedrijfsvoering."

Carlos de Jesus, Director of Communication and Marketing bij Amorim, beaamt het belang van de actie: "Een prestigieuze hotelketen als NH Hotel Group begrijpt de waarde en duurzame effecten van het gebruik van kurk en heeft een enorm bereik door deze actie te delen met al haar gasten die verblijven in hun Europese bestemmingen. De support van NH Hotel Group is niet alleen goed nieuws voor Amorim, maar ook voor de rest van de kurkindustrie en de mediterrane kurkbossen, die zeer belangrijk zijn voor Portugal en Spanje".

Natuurkurk als materiaal

Natuurkurk is na recycling uitstekend te gebruiken voor de productie van muur- en vloerbedekking. Dankzij haar isolerende werking is het in staat geluidsinvloeden tegen te gaan en bij te dragen aan energiezuinige verwarming of koeling van een gebouw. Daarnaast wordt het gerecyclede materiaal gebruikt voor heel veel verschillende toepassingen in de luchtvaart-, mode- en designindustrie.

Over Corticeira Amorim

Amorim is opgericht in 1870 en is de grootste producent van kurkproducten ter wereld. De bedrijfsvoering is gericht op de ontwikkeling en innovatie binnen de gehele kurkindustrie. Kenmerkend voor Amorim is de productie van niet-alledaagse toepassingen van het materiaal, zoals Olympische sportbenodigdheden, wereldwijde architectuurprojecten, weg- en spoorbouw en ruimtevaart. Amorim daagt hedendaagse kunstenaars, designers en wetenschappers uit om de eindeloze mogelijkheden van het product te verkennen. Met meer dan 20.000 afnemers en een jaarlijkse omzet van rond de €500 miljoen, gegenereerd in 103 landen, is Corticeira Amorim een belangrijke speler in de internationale beweging die werkt aan de bescherming en het voortbestaan van miljoenen kurkeiken in het west-mediterrane grondgebied.

Citaten
""We zijn heel trots op dit resultaat van het Cork2Cork programma. We hebben een mooi natuurproduct een tweede leven kunnen geven en geven daarmee concrete vorm aan ons sustainabilitybeleid richting interne en externe betrokkenen. De enthousiaste reacties en het mooie resultaat van deze actie motiveert ons om op deze weg verder te gaan en uit te kijken naar volgende duurzaamheidsprojecten in onze bedrijfsvoering."" Mónica Chao Janeiro, Director of Environmental Management and Sustainability van NH Hotel Group
""Een prestigieuze hotelketen als NH Hotel Group begrijpt de waarde en duurzame effecten van het gebruik van kurk en heeft een enorm bereik door deze actie te delen met al haar gasten die verblijven in hun Europese bestemmingen. De support van NH Hotel Group is niet alleen goed nieuws voor Amorim, maar ook voor de gehele kurkindustrie en de verbouwing van Mediterrane kurkbossen, die zeer belangrijk is voor Portugal en Spanje". " Carlos de Jesus, Director of Communication and Marketing bij Amorim